Wednesday, October 28, 2009

BIDANG PENGAJIANKU (KESUSASTERAAN ARAB) : Kegemilangan Sastera Arab

Enam syair terkenal yang lain di kenali sebagai Syair Amriolkais, Syair Zohair, Syair Lebeid, Syair Antara, Syair Amru dan Syair Hareth.

Syair kumpulan Moalakat sehingga kini begitu terkenal dan sentiasa menjadi bahan kajian terutama bagi pengkaji bahasa dan sastera.

Begitulah bangsa Arab Jahiliah, perkembangan sastera menjadi sebahagian dari dunia mereka, yang sama sekali tidak boleh dipisahkan.

Tentu menjadi satu persoalan yang agak menarik, bagaimana bangsa Arab yang dikenali sebagai bangsa yang kasar, keras dan tidak bertolak ansur mampu untuk menghasilkan karya sastera yang dianggap bermutu tinggi dan masing-masing begitu berlumba-lumba untuk menghasilkan syair yang terbaik dan sentiasa diperkatakan orang.

Perkembangan sastera dengan kemunculan ramainya yang menghasilkan karya terutama syair, puisi sehinggalah pidato-pidato umum di zaman Jahiliah merupakan satu manifestasi apabila terdapatnya golongan masyarakat yang tidak bergiat secara aktif dalam perniagaan dan pertanian.

Malah menjadi seorang penyair juga boleh menjadi satu pendapatan di samping mendapat nama dan perhatian masyarakat.

Para sasterawan ini mempunyai hati yang lebih halus dan peka terhadap persekitaran dan ingin merakamkan semua persoalan, aktiviti dan apa juga perasaan yang lahir itu dalam bentuk kata-kata yang puitis dan syair.

Perkembangan sastera yang sangat mendapat tempat dalam masyarakat Arab Jahiliah membuktikan mereka sebenarnya bukan bodoh atau jahil dari aspek tidak tahu membaca dan menulis.

Menurut Philip K. Hitti dalam bukunya History of the Arab's, jahiliah masyarakat Arab di zaman sebelum kedatangan Islam, bermaksud bodoh atau jahil dari segi agama kerana pada ketika itu, tidak ada nadi dan tidak ada kitab suci yang boleh dijadikan sebagai petunjuk.

Mereka tidak boleh dianggap jahil atau bodoh dari segi ilmu pengetahuan kerana mereka telah mempunyai tamadun yang tinggi termasuk dalam bidang nusus al adabi atau kesusasteraan Arab ini.

Fakta yang lebih menarik apabila mereka mula pandai untuk menyusun perkataan-perkataan yang puitis apabila mendapat ilham dari hentakan kaki unta yang memberikan irama tertentu. Unta menjadi nukleus atau nadi utama kehidupan masyarakat Arab yang sering berpindah randah itu maka tidak menghairankan jika unta digelar bahtera padang pasir.

Satu-satunya bahtera yang mempunyai sifat sabar dan tabah apabila terpaksa menanggung beban yang berat dengan berjalan berhari-hari tanpa makan dan minum.

Pada zaman jahiliah, syair ghazal atau pujian terhadap wanita telah dipopularkan oleh Amru Qais. Bahasa yang digunakan mampu menghuraikan kecantikan seorang wanita sehingga kadangkala pembaca dapat menterjemahkan imaginasinya dalam bentuk konkrit.

Begitu juga tema-tema cinta, ratapan, pujaan dan sindiran turut menjadikan syair-syair Arab begitu kompleks dan menarik.

Selain terdapat juga syair hijak atau cacian yang menjadi punca tercetus api peperangan antara kabilah-kabilah yang berseteru. Syair jenis ini telah diharamkan pada awal kemunculan Islam.

Selain digantungkan pada dinding Kaabah, kebanyakan syair juga dipamer atau diperdengarkan di pasar-pasar terutama di musim haji dan perayaan-perayaan.

Oleh kerana kuatnya kuasa dari permainan bahasa dalam masyarakat Arab Jahiliah menyebabkan sebagai satu cara untuk memenangi semula jiwa yang kotor akibat penyembahan berhala perlu dibeli dengan sastera juga.

Maka Islam turun sebagai satu hasil sastera terbaik yang pernah ada di muka bumi ini. Iaitu dengan turunnya ayat-ayat suci al-Quran. Hanya melalui ayat-ayat juga yang diharapkan dapat menambat dan memikat semula hati dan menandingi para sasterawan Arab itu.

Disebabkan al-Quran merupakan satu gaya bahasa yang sangat tinggi dan indah, Umar Al Khattab yang pernah membunuh anak perempuan dan terkenal hati yang keras akhirnya lembut dan cair mendengarkan bacaan al-Quran yang dilagukan oleh adik perempuannya, Habsah.

Demikian pentingnya sastera dalam masyarakat Arab kerana pelbagai kemuliaan diberikan kepada individu yang menggiatkan syair dan saling menunjukkan kehebatan antara satu sama lain. Apatah lagi jika dengan syair itu telah mengangkat martabat dan nama kaum dan kabilah yang diwakilinya.

Bak kata seorang orientalis, Profesor E. H Palmer sastera sememangnya telah kuat berakar umbi dan menjadi satu cara untuk masyarakat menjayakan peperangan sesama mereka selain beradu kekuatan dan menggunakan senjata.

it was not merely a passion, it was a necessity; for, as their own proverb has it, the records of the Arabs are the verses of their bards.

Namun keputeraan junjungan besar, Nabi Muhammad pada 12 Rabiulawal Tahun Gajah menyingkap satu tirai sejarah baru kepada dunia Arab.

Namun siapa yang meratap melalui puisi berikut selepas Nabi Muhammad selamat diputerakan ke dunia ini:

"Hilang sudah putera Hashim di Batha

Bertandang lahad yang jauh dalam ratap tangis Panggilan maut memanggil lantas disahutnya

Yang tidak meninggalkan seumpama putera Hashim di kalangan manusia

Petang hari mereka mengusung kerandanya

Oleh teman-teman yang berasak-asak

Jika benar kematian dan dukacita itu perampas dirinya

Namun dia tetap terpahat sebagai dermawan dan pengasih..."

No comments:

Post a Comment